Apurin kevät 2020

25.6.2020


Kevät 2020 oli myös Apurin arjessa hyvin erilainen kuin aiempina vuosina. Alkuvuosi lähti liikkeelle normaalisti pop up-toiminnan ja kasvokkain neuvonnan parissa. Kaikki muuttui kuitenkin maaliskuun puolivälissä...




”Asiakkaalla yhteys moneen hoitopaikkaan ja muuhun auttavaan tahoon, mutta silti kokee jäävänsä yksin. Kertoi myös, että on kokenut nyt korona aikana enenevissä määrin yksinäisyyttä.”
 



 

Apurin toiminta tavoittaa suurimman osan asiakkaistaan pop up-toiminnan kautta järjestöjen kohtaamispaikoissa. Koronarajoituksien takia jalkautuva toiminta täytyi kevään ajaksi keskeyttää. Apurin ohjaus ja neuvonta siirtyikin kokonaan etätoiminnaksi 16.3. alkaen aina kesäkuun alkuun asti.

 

  • Apurin toimintaa osallistui kevään 2020 aikana 55 asiakasta, joista 14 uusia asiakkaita korona-aikana.
  • Asiakaskäyntejä oli yhteensä 121, joista 48 korona-aikana.
  • Asiakkaista suurin osa oli 30-60 -vuotiaita naisia (83,5%).


Tämä kuvastaa hyvin, miten Suomi sulkeutui ja myös apua tarvitsevat ihmiset jäivät Apurin ulottumattomiin.
 




”Asiakas halusi keskustella koronan vaikutuksesta arkeen. Kertoi asian hieman ahdistavan, eikä uskalla käydä tällä hetkellä ulkona. Lisäksi huolissaan äitinsä tilanteesta, kun ei voi nyt käydä häntä katsomassa.”
 




Verrattuna edelliseen vuoteen puhelin- ja sähköpostineuvonta on lisääntynyt merkittävästi.
 

 20192020
kasvokkainneuvonta59,8%24,7%
puhelinneuvonta22,4%45,4%
sähköpostineuvonta10,4%22,7%

 




”Moni asia pohdituttaa koronatilanteessa. Asiakas kertoi kaipaavansa muita ihmisiä ja kohtaamispaikkaan menemistä.”

”Asiakas kyseli, miten voisi harrastaa nyt poikkeusaikana. Hienosti oli keksinyt uusia vaihtoehtoja myös itse, vaikka yhdistyksen jumpat nyt tauolla.”



 

Asiakkaita mietitytti monenlaiset asiat kuten:
 

  • Mistä korona-ajan palvelut omaiselle, joka kuului riskiryhmään?
  • Mistä saa apua kasvokkain korona-aikana ja missä voi tulostaa/kopioida papereita hakemuksia varten?
  • Mistä saa suojaimia, kun kuuluu riskiryhmään?

Asiakkailla oli useimmiten enemmän kuin yksi asia hoidettavanaan, joista yleisimmät jakautuivat taulukon mukaisesti:

Arjen hallinta 89,6%Terveydenhuolto 70,8%Kela 65,6%Sosiaalihuolto 38,5%
 erityisesti mielenterveyspalvelutsairastaminen 87,5%erityisesti vammaispalvelut
  asumisen tuet 62,5% 
  kuntoutus 57,8% 
  perustoimeentulotuki 56,3% 

 




”Asiakkaan asiat saatu vihdoin selkenemään ja kaikista haetuista tukimuodoista hyväksyvät päätökset. Raha-asiat olleet yksi eniten asiakkaalle ahdistusta aiheuttaneista seikoista ja nyt silmin nähden helpottunut, kun niitä ei tarvitse miettiä, vaan voi keskittyä omaan kuntoutumiseen.”
 




Syksyllä odottaa toivottavasti paluu mahdollisimman normaaliin arkeen myös Apurin toiminnassa. Pop up-toimintaan on jo sovittu päiviä ja kasvokkain tapaamiset alkoivat hyvin jo kesäkuun aikana.
 

Apuri on kesälomalla 29.6.-19.7.
Nähdään taas loman jälkeen!
 



 

Kesämuistio