"Enää ei tarvitse tapella vaan saa vihdoin hengähtää." / Apurin vuosi 2019

30.12.2019

"Enää ei tarvitse tapella vaan saa vihdoin hengähtää." / Apurin vuosi 2019
"Enää ei tarvitse tapella vaan saa vihdoin hengähtää." / Apurin vuosi 2019

"Olen toki yhä hämmentynyt, että sain vihdoinkin eläkkeen. Sen eteen on tullut taisteltua niin paljon. Aika helpottunut olo nyt. Enää ei tarvitse tapella vaan saa vihdoin hengähtää."





Taas on vuosi vierähtänyt ja on aika kasata yhteen, mitä sitä on vuoden 2019 aikana tapahtunut.
 

Apurissa on edetty vauhdilla ja uusia asiakaskohtaamisia on ollut ensimmäiseen toimintavuoteen verrattuna paljon.

Lisääntynyt asiakasmäärä on toisaalta hyvä - ihmiset ovat pikkuhiljaa löytäneet Apurin - toisaalta on surullista huomata, kuinka yksin moni on sosiaali- ja terveyspalveluiden viidakossa.

 

Miksi juuri silloin, kun omat voimat ovat vähissä, täytyy taistella erinäköisten lomakkeiden kanssa ja hyppiä luukulta toiselle? Miksi samalla kertaa ei voi hoitaa kaikkia oman arjen ja terveyden ylläpitämiseen tarvittavia asioita?

 





"Asiakkaalla monta asiaa hoidettavana, eikä koe osaavansa kulkea yksin palveluviidakossa. Mukana läheinen tukena, mutta hänkin kertoi, ettei pärjäisi asioiden hoidon kanssa ja oli erittäin tyytyväinen, että Apurin kaltaista palvelua on olemassa.”

 





Apurin vuosi 2019 lyhyesti lukuina:
 

  • Asiakkaita vuonna 2019 oli yhteensä: 130
    • suurin osa (88%) oli avun tarvitsijoita
      • naisia 75%
      • 30-60-vuotiaita n. 80%
      • käyntien kesto 15min (pop up) - 2h
         
  • Asiakastapahtumia: 213
    • joista pop up: 103
       
  • Opiskelijoita oli harjoittelussa 3 + 1 opinnäytetyöntekijä
     
  • Suurin osa neuvonnasta tapahtui kasvotusten (65%), mutta myös jonkin verran puhelimitse (16%) ja sähköpostilla (10%).
     
  • Asiakkaat ohjautuivat Apuriin pääasiassa toisen järjestön kautta, mutta myös monia muita reittejä.
     




”Asiakas kokee palvelujärjestelmän ja asioinnin ammattihenkilöiden kanssa hankalaksi, kertonut saaneensa puutteellisia ja ristiriitaisia ohjeistuksia hakiessaan eri etuuksia ja palveluita.”

 








”Asiakas soitti ja kertoi, että oli saanut hyväksyvän vastauksen hoidettuun asiaansa. Kertoi, että melkein pomppasi ilosta, kun sai vastauskirjeen niin nopeasti terveydenhuollosta. Mukava palaute myös Apuriin, kun harvoin saa tietää, miten asioiden suhteen käynyt.


 





Kiitos kuluneesta vuodesta kaikille yhteistyökumppaneille, opiskelijoille ja erityisesti kaikille asiakkaille, joita olen vuoden aikana saanut kohdata!
- palveluneuvoja Riitta



Elämä ei ole odottamista, toivomista ja haaveilemista,
se on tekemistä, olemista ja joksikin tulemista.
Se on sitä mitä aiot tehdä sen jälkeen kun olet lukenut tämän.

— Mike Dooley