”Että ehdittäisiin kuunnella ihmistä”

18.5.2020

Miten selviytyä palveluviidakossa?
Miten selviytyä palveluviidakossa?

Lounatuulet Yhteisötalossa pidettiin vuosi sitten 13.5. tilaisuus teemalla ”Selviytyjät palveluviidakossa”. Palataan hetkeksi tilaisuuden tunnelmiin, sillä aihe on erittäin ajankohtainen varsinkin nyt poikkeusaikana ja uuden edessä.



 

Paikalla oli lähes kolmekymmentä osallistujaa ja asiantuntijat Turun kaupungilta, Te-palveluista sekä Kelasta. Palautteiden perusteella erityisen tärkeänä pidettiin kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja, mitkä toivat aiheen lähelle ja olivat ohjelman antoisin osuus. Kukapa muu osaisi kertoa paremmin palveluiden toimivuudesta kuin he, jotka niitä ovat käyttäneet. Myös tilaisuuteen osallistuneet kuulijat kertoivat kokemuksistaan väliinputoamisesta.
 



 

Miten selvitä palveluviidakossa?

 

Tilaisuuteen osallistuneiden yhteinen viesti oli, että palveluviidakossa selviytyminen vaatii rinnalle toisen ihmisen. Se toinen ihminen voi olla ammattilainen tai läheinen, mutta tärkeintä on, että hän on se, joka kohtaa ja kuuntelee.

 


 

”Toivoisin, että olisi enemmän resursseja siihen, että ehdittäisiin kuunnella ihmistä”, totesi Turun Mielenterveysyhdistys ITU ry:n kokemusasiantuntija Minka Salmirinne.

 


 

Mistä rinnalla kulkijoita löytyy?

 

Varsinais-Suomen Aivovammayhdistyksen kokemusasiantuntija Risto Savolainen kertoi omassa puheenvuorossaan, että hänelle tärkeänä apuna oli hänen vaimonsa.

Läheinen on usein hyvä tuki silloin, kun omat voimavarat eivät riitä asioiden hoitamiseen. Aina ei kuitenkaan ole sellaista läheistä. Tilaisuudessa tuli kuitenkin esille, että palveluviidakossa on vielä olemassa oikeita ihmisiä, kenen luokse voi mennä.

Esimerkiksi Kelaan voi edelleen vain kävellä sisään ja kysyä neuvoa, kuten palveluasiantuntija Fanny Heinonen toi esille. Asiakkaalla on myös mahdollisuus varata aika asiakaspalvelijalle, jolloin asiakkaan tilanteen selvittelyyn voidaan varata aikaa.

 


 

Henkilökohtainen kohtaaminen on erityisen tärkeää silloin, kun omat voimat ovat vähentyneet ja päätöksenteko omasta hoidosta ja arjen hallinnasta on heikentynyt. Silloin tarvitaan rinnalle ihminen, joka osaa kysyä ja kuuntelee myös vastauksen.

 


 

Tätä toi esille puheenvuorossaan myös Te-palveluiden tuetun työllistymisen palvelulinjalta asiantuntija Merja Lind. Ei ole tarkoituksenmukaista tarjota palveluita asiakkaalle päin, jos ne eivät vastaa asiakkaan todellista tarvetta.

 

Miten voidaan päästä oikeasti asiakaslähtöiseen palveluohjaukseen?

 

Puheenvuoroissa tuli esille, että asiantuntijat pyrkivät kohtaamaan asiakkaan yksilöllisesti, mutta usein lainsäädäntö tai palveluntuottajien palvelut eivät kohtaa asiakkaan tarvetta.

Miten voidaan päästä oikeasti asiakaslähtöiseen palveluohjaukseen sen sijaan, että rakennetaan palvelutarjotinta organisaation lähtökohdista käsin? Tilaisuuden osallistujat kertoivat, että esimerkiksi te-palveluiden asiakkaat kokevat toisinaan toteuttavansa heille osoitettuja kursseja, mutta ettei näillä ole todellista vaikutusta yksilön työllistymiseen ja arjessa selviytymiseen.

Ainakin yksi selvä vastaus aiemmin esitettyyn kysymykseen saatiin Selviytyjät palveluviidakossa-tilaisuuden aikana:

 


 

kokemusasiantuntijoiden osaamista ja tarinoita tulee käyttää lisää ja jatkaa tiedon levittämistä kaikilla päättämisen tasoilla.

 


 

Miten asiakas voi saada hänelle kuuluvia palveluita, jos hänellä ei ole tietoa niistä?

 

Sen lisäksi, että asiakas otetaan mukaan palveluiden kehittämiseen, tulee jatkaa jo olemassa olevien palveluiden markkinointia. Turun kaupungin sosiaaliasiamies Sari Huusko toi esille puheessaan, että kaikki eivät tiedä sosiaaliasiamiehen tehtävistä tai edes olemassa olosta.

Miten asiakas voi saada hänelle kuuluvia palveluita, jos hänellä ei ole tietoa niistä?

 

Tietoa palveluista ja tukimuodoista voit etsiä esimerkiksi täältä:

Turku, Tukea poikkeustilanteessa:
http://www.turku.fi/uutinen/2020-04-07_tukea-poikkeustilanteessa

Järjestöjen tarjoamaa tukea ja neuvontaa erityisryhmille:
http://www.turku.fi/uutinen/2020-04-09_jarjestojen-tarjoamaa-tukea-ja-neuvontaa-erityisryhmille?

SOSTE, Koronavirus ja järjestöjen tarjoama tuki ja apu:
https://www.soste.fi/koronavirus/koronavirus-ja-jarjestojen-tarjoama-tuki-ja-apu/

THL, Ohjeita kansalaisille koronaviruksesta:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/ohjeita-kansalaisille-koronaviruksesta

KELA, Ajankohtaista koronatilanteesta:
https://www.kela.fi/korona
 

Muistathan, että voit ottaa myös yhteyttä Apuriin!
1.6. alkaen mahdollisuus myös tavata kasvokkain Lounatuulten tiloissa.

 


 

Apuri kiittää kaikkia tilaisuuteen osallistuneita!

Jaksamista kaikille poikkeukselliseen aikaan ja pystytään terveinä!