Palveluohjaus toimii kompassina palveluviidakossa

12.8.2019

Kun suunta on hukassa, palveluohjaus voi toimia kompassina palveluviidakossa.
Kun suunta on hukassa, palveluohjaus voi toimia kompassina palveluviidakossa.

Kun kaikki tieto menee nettiin, mihin ihmiset menevät? Isolle osalle ihmisistä on arkipäiväistä ja helppoa hoitaa omia asioita netin välityksellä, mutta kaikille näin ei ole. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvät asiat ovat myös usein vaikeaselkoisia ja monimutkaisia. Palveluohjausta tarvitaan, kun asiat ovat solmussa ja suunta hukassa.

 

Mitä palveluohjaus ei ainakaan ole?

 

Tapaamisella nähtyä ja kuultua:

"Asiakas kertoo tapaamisen aluksi, että hänen tulee soittaa yhteen numeroon, koska soittoaika sattui juuri samaan aikaan. Kun aika vihdoin on ja joku puheluun vastaa, saa asiakas vastaukseksi, että ”sinulla tulee olla tänne lähete, ennen kuin voit saada ajan”.

Asiakas jatkaa, että hänelle oli sairaalasta neuvottu soittamaan suoraan heille. Pienen keskustelun ja ihmettelyn jälkeen asiakas kiittää ja lupaa soittaa takaisin sairaalaan ja pyytää lähetteen.

Puheluiden välissä asiakas pohtii minulle, että on jo aivan loppu, eikä jaksaisi nyt yhtään mitään lisää. Hän päättää kuitenkin soittaa toisen puhelun saman tien.

Sairaalasta ollaan hyvin ihmeissään, että ”tarvitaanko lähete jatkohoitoa varten?”. Sairaalasta luvataan tämä tehdä, jotta asiakas voi myöhemmin soittaa uudestaan jatkohoitopaikkaan ja pääsee varaamaan aikaa."

Asiakas juuri sairaalasta kotiutuneena joutuu vähin voimavaroinensa hoitamaan itselleen jatkohoidon, jotta hän ei pian olisi jälleen sairaalan osastolla.

 


Palveluohjaus ei ole ihmisen pomputtamista luukulta (numerosta) toiseen!


 

Mitä palveluohjaus on?

 

Suomen palveluohjausyhdistys on avannut palveluohjauksen termiä ja tarvetta muun muassa seuraavasti:

  • ”palvelujärjestelmä on hajanainen ja joustamaton
  • palvelut eivät vastaa asiakkaiden tarpeita
    → Lähtökohtana ei ole se mitä yhteiskunnalla on tarjota, vaan se mitä asiakas tarvitsee.”

 

”Sosiaalihuollon asiakaslain mukaan asiakkaalle annetaan hänen tilanteeseensa sopivassa laajuudessa neuvontaa, ohjausta ja tietoa palvelujen eri vaihtoehdoista ja vaikutuksista sekä asiakkaan oikeuksista.” (THL)

 


Palveluohjausta tarvitaan silloin, kun omat voimavarat eivät riitä selvittämään palveluihin, omaan hoitoon ja arjen hallintaan liittyviä asioita.


 

Mitä palveluohjaus vaatii ammattilaiselta?

 

Palveluohjaus vaatii ammattilaiselta laajaa osaamista palvelujärjestelmästä ja asiakkaan oikeuksista. Hänen tulee tuntea niin lakisääteiset, yksityiset kuin kolmannen sektorin palvelut. Yhden ihmisen voi olla vaikea, ellei mahdoton hallita tätä kaikkea tietoa. Siksi erityisen tärkeää on moniammatillinen yhteistyö ja ammattilaisen hyvät taidot oikean tiedon löytämiseen.

 


Ehkä kuitenkin tärkein ominaisuus on:
olla ihminen ihmiselle.


 

Mitä palveluohjauksella parhaimmillaan voidaan saavuttaa?

 

Asiakas pystyy hyödyntämään omat voimavaransa paremmin ja saa tarvitsemansa palvelut:

  1. sieltä, mistä itse haluaa
  2. silloin, kun itse haluaa
  3. siten, kuin itse haluaa

Tätä palveluohjaus ja valinnanvapaus olisivat parhaimmillaan.


Onnistuneen palveluohjauksen merkitystä ei voida liikaa korostaa. Palveluohjauksen tulee olla ohjausta asiakkaan, ihmisen, parhaaksi.



 

Turussa palveluohjausta voit kysyä esimerkiksi:

Lapsiperheiden sosiaaliohjaus

Sosiaalipalvelujen neuvonta

Ikääntyneiden neuvonta ja ohjaus

TYKS kuntoutusohjaus

Apuri

Myös moni potilasjärjestö antaa jäsenilleen ohjausta ja neuvontaa!