Miten toimia, jos olet tyytymätön omaan tai läheisesi saamaan hoitoon?
6.4.2020
Jokaisen oikeus ja velvollisuus on ilmoittaa kokemastaan tai näkemästään huonosta hoidosta tai kohtelusta. Kuinka siis toimia tällaisessa tilanteessa? 1. Keskustele hoidossa havaitsemistasi puutteista hoitopaikan kanssa
Ota yhteyttä hoitopaikkaan ja sen hoidosta vastaavaan henkilöstöön. Avoin keskustelu usein auttaa selvittämään hoidossa tai kohtelussa tapahtuneet virheet. Näin myös hoitopaikan on mahdollista korjata menettelynsä saman tien.
2. Kun keskustelu ei riitä, tee muistutus hoidosta
Voit tehdä kirjallisen muistutuksen hoitopaikan vastaavalle johtajalle tai sosiaalihuollon vastaavalle viranhaltijalle. Muistutuksen tekemisessä auttaa potilasasiamies terveydenhuollon yksiköissä ja sosiaaliasiamies sosiaalihuollon yksiköissä. Heidän yhteystiedot löytyvät useimmiten hoitopaikan nettisivuilta, mutta voit myös soittaa hoitopaikkaan ja kysyä yhteystietoja.
3. Odota muistutusvastauksen saapumista ennen kantelun tekemistä
Jos et ole tyytyväinen muistutusvastaukseen, voit tehdä kantelun hoidosta AVIin eli Aluehallintovirastoon. AVI tutkii tapaukset lukuun ottamatta kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen johtaneita tapauksia. Kantelun voi tehdä vapaamuotoisesti tai kantelulomakkeella. Tarkemmat tiedot menettelyistä löydät Valviran tai AVIn sivuilta.
+ Huoli-ilmoitus omasta tai läheisen palvelutarpeen arvioinnista
Jos olet huolestunut omasta tai läheisesi pärjäämisestä, voit tehdä huoli-ilmoituksen. Ilmoituksen perusteella sinun tai läheisesi palvelutarve arvioidaan.
Muistathan, että potilasasiamiehen ja sosiaaliasiamiehen lisäksi Varsinais-Suomen seudulla apua muistutuksen tai kantelun tekemiseen saat Apurista! |